Juuso Noronkoski (FIN): Maailma ei ole matkalla minnekään / World Is Going Nowhere
Juuso Noronkoski (1983) is a photographer working and living in Helsinki. He has graduated from Lahti University of Applied Sciences (2010) and is currently completing his MFA studies in Aalto University of Arts. Noronkoski uses photography widely from documenting the surrounding reality to photographing the performing body as a sculptural object. The fundamental idea in his work is to tell stories of different human conditions by questioning the photographic truth and the autocracy of reality. His works have been exhibited in group and collective exhibitions in Finland and abroad since 2006.
This is a reference text to the exhibition - unfortunately, only in Finnish. Text by Pietari Kylmälä.
A photographic exhibition by Juuso Noronkoski is shown in the Arla sauna besides the Sauna lectures.
Opening on Thursday 8th of November at 2 pm. / after Sauna lecture 1
Arla sauna, Kaarlenkatu 15
Curated by Maija Mustonen (FIN)
Opening on Thursday 8th of November at 2 pm. / after Sauna lecture 1
Arla sauna, Kaarlenkatu 15
Curated by Maija Mustonen (FIN)
![]() |
Untitled by Juuso Noronkoski |
Juuso Noronkoski (1983) is a photographer working and living in Helsinki. He has graduated from Lahti University of Applied Sciences (2010) and is currently completing his MFA studies in Aalto University of Arts. Noronkoski uses photography widely from documenting the surrounding reality to photographing the performing body as a sculptural object. The fundamental idea in his work is to tell stories of different human conditions by questioning the photographic truth and the autocracy of reality. His works have been exhibited in group and collective exhibitions in Finland and abroad since 2006.
This is a reference text to the exhibition - unfortunately, only in Finnish. Text by Pietari Kylmälä.
Nainen juo
kukkavettä. Kukkavesi ravitsee kesäyötä ennen vääjäämätöntä romahdusta. Mies
hyppää uima-altaaseen. Veteen iskeytyminen otetaan vastaan äärimmilleen
venyttäytyneenä jalat ja kädet harallaan. Painovoima on hetkeksi kumottu ennen
iskeytymistä. Levitaatio ei olisi mahdollista ilman asioiden painavuutta ja
iskeytymisen vääjäämättömyyttä. Voi olla, että tämän takia ihminen on keksinyt
valokuvaamisen. Valokuva mahdollistaa keveyden eristämisen. Huolettomuus leijuu
painavan maiseman edustalla.
Painovoima ei
suuntaudu ainoastaan alaspäin kohti maan keskipistettä. Painovoima liittyy
kosketukseen ja asioiden väliseen vetovoimaan. Nainen horjahtaa salamavalon
voimasta taaksepäin ruusu vyötäisilleen kiinnitettynä. Ehkä salamavalo itse
aiheuttaa tämän horjahtamisen. Valokuvaaminen asettuu tulkinnan kysymykseksi.
Se dokumentoi ja aiheuttaa samanaikaisesti. Katsoja jää hieman ymmälleen. Onko
asioilla omaa luonnetta vai aiheutuuko niiden luonne ja liike katsomisesta
itsestään?
Arkinen
valokuvaaminen on salamavalon taidetta. Asiat muuttuvat räikeän ilmeneviksi kun
salamavalo erottaa ne taustastaan. Ihminen näyttää salamavalossa erilaiselta
kuin muut maailman asiat. Puu, halkopino ja kuu paljastuvat ilman sen kummempia
kysymyksiä. Ilmenemisen voi joko ottaa vastaan tai antaa olla. Ihmisen
tapauksessa salamavalo nostaa esiin suorastaan traagisia huomioita. Kun ihminen
erotetaan taustastaan salaman myyttisellä voimalla, tuosta erosta tulee paon
symboli. Ihmishahmo iskeytyy kohti salamaa kuin olisi tullut sokeaksi. Kameraa
kohti iskeytyminen tulee tarkoittamaan hybristä olemista, jossa ihmishahmo
juoksee päätäpahkaa kohti polttavaa valoa. Salamavalon paljastama ihminen on
ikuisesti nuori muutenkin kuin kliseisenä toiveena. Nuoruuden taustana ja syynä
on palamisen, vanhenemisen ja romahtamisen mahdollisuus.
Nykyhetki pakenee
inhimillisiä ponnisteluja. Nuoruuden taustalla väijyy vanhenemisen katastrofi.
Johtopäätöksenä ei kuitenkaan voi olla ponnistelujen turhuus. Turhamaisuus on
nautinnollisempaa ja se jättää pysyvämmän jäljen. Kamera vangitsee pakoonpääsyn
linjan.
No comments:
Post a Comment